منو
سبد خرید

شمع پایه کوتاه تک پلاتین اکیوم-EYQUEM اصل فرانسه مناسب برای پژو GLX405/پراید/پژو 206تیپ3,2/پژو206 V6,V19,V20 SD/ال90/تیبا/سمند/پارس/ریو/دنا/مگان/زانتیا (4 عدد) شماره فنی :RFN58LZ جعبه اورجینال

جستجوی سریع قطعات خودرو

شمع پایه کوتاه تک پلاتین اکیوم-EYQUEM اصل فرانسه مناسب برای پژو GLX405/پراید/پژو 206تیپ3,2/پژو206 V6,V19,V20 SD/ال90/تیبا/سمند/پارس/ریو/دنا/مگان/زانتیا (4 عدد) شماره فنی :RFN58LZ جعبه اورجینال
-22 %
شمع پایه کوتاه تک پلاتین اکیوم-EYQUEM اصل فرانسه مناسب برای پژو GLX405/پراید/پژو 206تیپ3,2/پژو206 V6,V19,V20 SD/ال90/تیبا/سمند/پارس/ریو/دنا/مگان/زانتیا (4 عدد) شماره فنی :RFN58LZ جعبه اورجینال
  • موجودی: در انبار
  • تولیدکننده: اکیوم-EYQUEM
  • کد محصول:: BA.SHAM.1PELATIN.4.KU.EYQUEM.RFN58LZ.FRA
  • وزن: 0.22kg
آمار بازدید: 2403
701,000 تومان
550,000 تومان
شمع خودرو
مهمترین بخش خودرو که باعث حرکت آن می شود موتور آن است، از این رو مناسب است که به بررسی مختصری از نحوه عمل موتور ماشین نیز بپردازیم. عمل موتور به این صورت می باشد که، مخلوطی از بنزین و هوا در محفظه سیلندر، توسط جرقه ای که از قطعه ای به نام شمع (در داخل آن) بوجود می آید مشتعل شده و از طریق تبدیل انرژی جنبشی به حرکتی باعث ایجاد نیرو و به حرکت در آمدن پیستون ها و در نتیجه حرکت خودرو می شود. جریان برق لازم برای ایجاد این جرقه توسط دینام در موتور تولید و بوسیله وایر شمع در اختیار شمع قرار می گیرد.
اجزاء متنوع شمع خودرو را مطابق آنچه در تصویر زیر نمایش داده شده شامل ترمینال، الکترود مثبت، الکترود منفی، عایق سرامیکی، پایه، واشرها، گپ و ... می باشد. مهره بخشی از شمع است که که اندازه آن متناسب با نوع موتور خودرو متفاوت است. الکترودها قسمتی هستند که در شکاف بین آنها جرقه ایجاد می شود که به آنها سوزن نیز می گوید. شمع های چند الکترودی نیز وجود دارند که کارایی بهتری نیز دارند.
انواع شمع
شمع گرم - شمع پایه بلند
همانطور که از نام این نوع شمع ها پیداست این نوع شمع برای کار در موتورهای با دمای پایین طراحی شده است.
شمع سرد - شمع پایه کوتاه
این نوع شمع برای کار در موتورهایی با دمای بالا طراحی شده و به دلیل داشتن پایه های کوتاه تر می توانند گرمای حاصل از احتراق را سریع تر از دست بدهند. به دلیل اینکه این نوع شمع جلوی اختلالات و لرزش موتور را می گیرند معمولا در موتورهایی که لرزش بالا دارند نیز استفاده می شوند.
شمع ایریدیومی
ایریدیوم به صورت خالص رسانایی کمی دارد ولی با ترکیب با برخی آلیاژها، کارایی بالایی پیدا می کند. به دلیل نقطه ذوب بالای آن سخت تر از پلاتینیوم بوده و در مقابل خوردگی مقاومتر از سایر شمع ها می باشد. همچنین می توان گفت دارای عمر کارکرد متوسط 50 هزار کیلومتر است. شمع های ایریدیوم عملکرد بهتری داشته و به دلیل نوک سوزنی الکترودی که دارند نیاز به ولتاژ کمتری برای ایجاد جرقه داشته و با تمرکز ایجاد شده جرقه بهتری ایجاد می کنند و سبب احتراق کاملتری می شوند.
شمع پلاتینیومی
به دلیل کمیاب بودن عنصر پلاتینیویم این نوع شمع گران می باشد. از جمله ویژگی های شمع پلاتینیومی می توان به مقاومت بالا در مقابل گرمای بیش از 2000 درجه سانتی گراد، خاصیت ضد خوردگی در الکترود، طول عمر بالا و شمع سوزنی که منجر به افزایش قدرت و دقت در جرقه زنی می گردد نام برد. استفاده از این نوع شمع موجب افزایش طول عمر قطعات موتور، بهبود کیفیت کارکرد موتور، افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت می شود.
شمع های چند الکترودی
با توجه به اینکه در انتهای هر شمع تنها یک الکترود وجود دارد می توان گفت که نام این شمع برگرفته از تعداد الکترودهای بیشتر موجود در آن می باشد و کارکرد آن مانند کارکرد سایر شمع های می باشد البته این نوع شمع با داشتن چند الکترود منفی از طول عمر بالاتری برخوردار است. این گونه شمع برای خودروهای گاز سوز و یا دوگانه سوز مناسب تر می باشند.

انواع برند شمع خودرو
1. بوش-BOSCH آلمان
این شمع آلمانی از پر طرافدارترین و شناخته شده ترین شمع های بازار محسوب می گردد. شمع بوش در چند دسته شمع های سوپر و سوپرپلاس، شمع های پلاتینیوم پلاس کله قندی، شمع های پلاتینیوم سوزنی، شمع های دابل پلاتینیوم لیزری، شمع های ایریدیم پلاتینیوم، شمع های ایریدیم و دبل ایریدیم دو سر سوزن تقسیم بندی می شوند. آنچه در مورد شمع بوش این روزها در سطح بازار مشتریان را دچار تردید می کند طیف گسترده نمونه های مشابه و تقلبی آن در بازار می باشد که در این خصوص باید بگوییم با بررسی شیوه های تعیین اصالت شمع که در ادامه بازگو شده و اعتماد به خدمتگذارنتان در فروشگاه قطعات خودرویی هیدیکا یک خرید مطمئن را تجربه کنید. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص شمع های بوش کشور سازنده می باشد و آن هم اینکه اصالت صرفا" با آلمان شناخته نمی شود در برخی مدل ها کشور سازنده روسیه می باشد که بر اساس تجربیات این چند ساله در مجموعه قطعات خودرویی باید بگوییم برخی مدل های روسی همتا ندارند از جمله می توان به آن شمع بوش ساخت روسیه که به خاویار سیاه معروف شده اشاره کرد. در مورد شمع اتومبیل مارک بوش می توانیم بگوییم اگر خرید صحیحی انجام بدهید یک محصول استاندارد و مقرون به صرفه در اختیار داشته و نسبت به کارکرد منصفانه آن در خودرو خودتان اطمینان نمایید.
2. NGK ژاپن
ان جی کا یعنی شمع ژاپنی سوپر خودرو این اصطلاحیه که در بازار شمع فروشان بدان اطلاق میشه. توجه بسیار بالای NGK در برتری کیفیتی حتی گاهی بدون توجه به صرفه اقتصادی را می توان در میان شمع خودرو را یک ویژگی متمایز این برند شمع خودرو دانست. ژاپنی های در طراحی و ساخت شمع NGK توانسته اند سهم بزرگی از بازار را در اختیار گرفته و رقیب سرسختی برای برندهای پرفروش مثل BOSCH باشند. البته نباید یادمان برود شمع ان جی کا چون به لحاظ کیفی در سطح شمع های خاص بازار در حال رقابت است شاید به لحاظ قیمتی خیلی هم ارزان باشد. NGK شمع های ایریدیوم هستند. که در آنها رسانایی فلز بسیار کمتر از مس است ولی عمر طولانی تری داشته و در دمای پایین کار می کند. علاوه بر این 4 تا 5 برابر گرانتر از پلاتین هستند. شمع های ایریدیوم از نظر عملکرد بهترین نوع شمع نیستند اما هیچ شمعی از نظر دوام حریف آنها نمی شود (طول عمر 2 تا 3 برابری شمع های مسی). از طرف دیگر، شمع های ایریدیوم از نظر عملکرد یکنواخت و دوام گزینه بهتری نسبت به شمع های پلاتینوم هستند. این نوع شمع ها به رسیدگی کمتری نیاز دارند و معاینه وضعیت آنها هر 6 ماه کافی بوده و به لحاظ عملکردی پایداری خوبی نشان می دهند. از طرف دیگر، شمع های NGK یک جانشین استاندارد برای نمونه های مشابه پلاتینوم هستند. اگر دنبال یک شمع ارزان با عملکرد پایدار و عمر بیشتر هستید، NGK انتخاب مناسبی است.
3. شمع اکیوم - EYQUEM فرانسه
شمع موتور اکیوم تولیدی کشور فرانسه از شناخته شده ترین شمع های روز بازار است که دارای طیف گسترده ای از محصولات برای انواع خودروها می باشد. اکیوم جزء پیشگامان و شمع های خودرو با کیفیت به لحاظ طول عمر و کیفیت جرقه می باشد. اگر بخواهیم شمع اکیوم را به یک مزیت رقابتی در مقایسه با شمع های پرفروش بازار نظیر بوش یا ان جی کا معرفی نمایید باید بگوییم کیفیت جرقه شمع اکیوم کم نظیر است. محصولات اکیوم فرانسه بر 4 مشخصه اصلی در تولید بصورت همزمان تاکید دارند که عبارتند از: - طول عمر بالا - قابلیت محافظت از موتور - کارکرد گرم - کارکرد سرد. خانواده گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه عمدتا" شمع های اکیوم را در محصولات جهانی خود مصرف می کنند.
4. شمع نور ایران
شمع نور ایران انواع شمع های استاندارد را شامل می شود و اخیرا نیز تولید شمع های با عمر طولانی تر را شروع نموده است. این نوع با نیم قرن قدمت به صنایع خودروسازی کشور خدمت رسانی کرده و تکنولوژی خود را به موازات توسعه صنایع خودرو سازی گسترش داده و باعث اطمینان خاص تولید کنندگان خودرو به این شمع شده است. این شرکت برای کارخانجات ایران خودرو، سایپا، ایران وانت، مگاموتور، نیرومحرکه و پارس خودرو انواع شمع ها را طراحی، تولید و تامین می نماید. با سال ها تلاش و استفاده از مواد اولیه مصرفی که با دقت بسیار انتخاب شده اند و همچنین کنترل دقیق محصول در زمان تولید و آزمایشات دقیق و استفاده از دانش فنی روز دنیا باعث تولید محصولات برای ورود به بازارهای بین المللی و رسیدن کیفیت محصول به سطح خودروسازان شده اند.
5. شمع مدل دنسو- DENSO
شمع موتور دنسو ژاپن به سفارش خودروسازهای ژاپنی نظیر تویوتا، لکسوس، مزدا، نیسان و میتسوبیشی تولید می شوند. شمع های لیزری دنسو با الکترود ایریدیم و پلاتینیوم جزو با کیفیت ترین و گرانترین شمع سوزنی دنیا محسوب می شوند. مشخصات فنی شمع دنسو با انواع کد حرارتی سرد و گرم و سایز پایه کوتاه پایه استاندارد و پایه بلند تعریف می شوند. شمع دنسو تقریبا در تمام مدل های خودروهای ژاپنی نصب و با تمام انواع خودرو از خودروهای سواری سبک گرفته تا وانت های مخصوص کارهای سنگین سازگاری خوبی دارد. برای آندسته از مشتریان فروشگاه قطعات خودرویی هیدیکا که صرفا" در استفاده از خودروهای خارجی وارداتی تمرکز دارند شمع دنسو را بعنوان یک پیشنهاد خاص همواره مطرح می کنیم.

تشخیص اصالت شمع
  • دقت تولید شمع:
در نمونه شمع اصلی رزوه ها کاملا منظم بدون کوچکترین خوردگی و ضرب دیدگی و الکترود منفی بسیار شکیل و خم شده با زاویه ای مشخص می باشد. خال بالای پلاتینیوم آن نیز کاملا دقیق و در مرکز الکترود قرار دارد.
  • الکترود و آبکاری شمع:
به رنگ، نظم و قالب ایزوله دور الکترود در شمع دقت نمایید، سوزن شمع کاملا فیت در جای خود قرار گرفته است. نکته بعدی رنگ الکترود مثبت یا سوزن می باشد، با کمی دقت محل جوش لیزری را در شمع اصلی خواهید دید اما در شمع تقلبی سوزن بوسیله یک ساب یا تراش تولید شده است.
  • چینی و اتصال آن:
در چینی شمع های اصلی از آلومینیوم سیلکات مرغوب استفاده می شود، عبور ولتاژ بسیار بالا از این مسیر و نیاز به عایق بودن آن اهمیت این موضوع را کاملا مشخص می کند. رنگ چینی اصلی روشن و دندانه های آن منظم و دقیق است، نکته دیگر محل اتصال چینی به شاسی فلزی می باشد، در شمع های اصلی محل اتصال دارای یک چسب خمیری می باشد.
  • چهار ترمینال شمع:
ترمینال شمع یا محل اتصال وایر یکی از مهمترین قطعات در شمع می باشد، رسانایی بالا در کنار مقاومت بسیار ناچیز از ویژگی های اجباری این قطعه است.
  • حک عدد جعبه 4 تایی:
رمز حک شده روی درب جعبه 4 تایی با عدد حک شده روی شاسی فلزی شمع ارتباط مستقیم دارد و در واقع سری تولید را بازگو می کند.
  • تفاوت وزن:
تفاوت یک گرم تا دو گرم می تواند بدلیل آبکاری ضعیف، نوع فلز الکترود و نوع چینی باشد.
  • کارتن مادر:
نوار سفید رنگ دورتا دور کارتن مادر به فاصله دقیق از بالا یکی از نکات کلیدی در شمع های اصلی می باشد.
ما در مجموعه هیدیکا نه تنها در خصوص شمع بلکه در مورد تمامی قطعات همواره گفته ایم با توجه به پیچیدگی بالا در خرید قطعات خودرویی سعی کنید خریدتان را از مراکز معتبر و تحت کنترل خرید کنید.

 

طول عمر شمع
طول عمر شمع متناسب با نوع آن متفاوت می باشد. برخی شمع ها طول عمر بیشتری دارند مانند شمع های پلاتینیومی و ایریدیومی که به دلیل جنس الکترودشان دیرتر فرسوده می شوند. در این میان شمع های مسی با حدود 30هزار کیلومتر دارای کمترین طول عمر شمع می باشند. در خصوص شمع های پلاتینیومی می توان گفت بعد از حدود 100هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند.

تاثیر شمع در شتاب خودرو
شمع خودرو با سیستم جرقه زنی خود باعث اشتعال ترکیب هوا و سوخت می‌شود. زمانیکه با سرعت بالا در حال رانندگی هستید، این فرآیند می تواند به 20 جرقه در ثانیه برسد. با تنظیم نبودن گپ شمع، سوخت‌و‌ساز موتور به هم ریخته و در نتیجه قدرت موتور به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند.

ارتباط شمع خودرو و مصرف سوخت اتومبیل
سلامت شمع و وایر شمع، به اندازه بودن سطح روغن و تعویض به موقع روغن و فیلتر‌ها، بالانس بودن تایرها، میزان بودن فرمان و زاویه‌ی تایرها تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف سوخت دارند. وقتی نوبت به موتور می رسد، کوچکترین و ساده ترین قطعات مثل شمع هم می توانند تاثیر زیادی در مصرف سوخت داشته باشند اگر گپ شمع تنظیم نباشد، سوخت‌و‌ساز موتور به هم می‌ریزد و در نتیجه قدرت موتور به شکل محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.

فاصله استاندارد دهانه/گپ شمع
به فاصله‌ی بین الکترود مرکزی و الکترود میانی شمع، گًپ یا دهانه‌ی شمع خودرو می‌گویند. برای هر خودرو و هر موتوری یک فاصله‌ی مشخص تعریف می‌شود فاصله دهانه شمع در اتومبیل هاي سواري بین 6 تا 8 دهم میلی متر و در سیستم انژكتوري حدود 1 میلی متر می باشد و با ابزاری به نام فيلر تنظيم مي شوند. اگر دهانه‌ی شمع به درستی تنظیم نشده باشد، شمع در زمان تعیین شده جرقه نمی‌زند و موتور علائم زیر را از خود نشان می‌دهد:
• نتیجه قدرت موتور به شکل محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.
مصرف سوخت هم بالاتر می‌رود.
حرارت موتور سریع‌تر از حالت استاندارد بالا می‌رود.
دور آیدل کمی بازی دارد و موتور مثل گذشته در این دور صاف و یک‌دست کار نمی‌کند.
شتاب گیری یا دورگیری موتور به سختی انجام می‌گیرد و در زمان تخته‌گاز کردن، کُپ موتور کاملاً مشهود است.
کارکرد پُر سروصدای موتور می‌شود.
ناک زدن (صدای لق لق سوپاپ ها و غیر ریتمیک زدن آن) پس از مدتی باعث از کار افتادن پیشرانه خواهد شد.
عوامل موثر در انتخاب شمع مناسب خودرو
  • نوع خودرو
  • تعداد سیلندر و نوع موتور خودرو
  • مشخص بودن گیربکس دستی یا اتوماتیک
  • نوع سوخت خودرو
هنگام خرید شمع پارامترهای زیر را کنترل نمایید:
  • جنس الکترود
  • پایه رزوه شمع موتور
  • کد حرارتی
  • تعداد الکترودها
  • نوع سر الکترود مرکزی (مثبت)
  • گپ (فاصله دو سر الکترود منفی و مثبت)

جدول انتخاب شمع متناسب با خودروهای داخلی
در این جدول سعی شده بر حسب انواع خودرو مدل های شمع متناسب با آن حسب پارمترهای مهم انتخاب شمع معرفی گردند.
نام خودرو و نوع موتورنوع شمع مصرفی
سمند، پارس، پژو 405 (موتور XU7)انواع شمع های گرم
پژو 206 تیپ 2 و 3 (موتور TU3)Bosch R6 یا Denso اکیوم  (Eyquem)،ال زد LZ
پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا (موتور TU5)Bosch بلند یا اکیوم (Eyquem)-اچ-زدHZ
تندر 90 – لوگانChampion/بوش/NGK
پراید-انژکتوریانواع شمع های گرم
مزدا 1600-2000 کاربراتورایریدیوم پاور IW16 یا دنسو سوپر W16EX-U
مزدا 1600-2000 انژکتورایریدیوم پاور IK16 یا دنسو سوپر W16PR-U
مزدا GLX323 و مزدا FL323ایریدیوم پاور IK16 یا دنسو سوپر W16PR-U11
مزدا3ایریدیوم پاور IKH20 یا دنسو سوپر W16HR-U11
مگانایریدیوم پاور IK20 یا دنسو سوپر K20PR-U
ام وی امایریدیوم پاور IK16 یا دنسو سوپر K16PR-U
پژو 206 1400Iایریدیوم پاور IK20 یا دنسو سوپر K20PR-U
پژو 206 1600Iایریدیوم پاور IKH20 یا دنسو سوپر K20HR-U11
پارس (پرشیا)ایریدیوم پاور IK20 یا دنسو سوپر K20PR-U
سمندایریدیوم پاور IK20 یا دنسو سوپر K20PR-U
L90ایریدیوم پاور IK20 یا دنسو سوپر K20PR-U
پژو پارس (پرشیا)
  1. پایه کوتاه تک پلاتین با آلیاژ نیکل ساخت کشور ژاپن با کد فنی 6962- BKR6E
پژو 206 تیپ 2 و 3پلاتینی، پایه کوتاه، سرد (انواع برندهای بوش/اکیوم/NGK و ... )
سمند و سمند EF7پلاتینی، پایه کوتاه، سرد (انواع برندهای بوش/اکیوم/NGK و ... )
 

بررسی و معرفی شماره فنی شمع ها
برای مثال در آنالیز کد شمع BKR6EIX-11 که برای شمع های معمولی، پیشرفته و حرفه ای (غیر از ایریدیوم لیزری) می باشد، موارد زیر قابل بیان می باشد:
BK: فاصله واشر تا ترمینال شمع
R: مقاومت (مقاومت القائی)
6: کد حرارتی (سرد یا گرم)
E: طول رزوه (E:19mm , H:27mm , L:26mm)
IX: آلیاژ و تکنولوژی (ایریدیوم IX)
11: شکاف جرقه (فیلر)، (فاقد عدد=استاندارد)
هر شمع خودرو دارای یک کد حرارتی است که در بازه های متفاوتی قرار دارد. معمولا این بازه بین 500 تا 800 درجه سانتی گراد می باشد. در صورتی که بازه مورد نظر کمتر از 450 باشد، موجب خام سوزی سوخت و اگر بالای 800 درجه باشد موجب خسارت به اجزای خودرو و موتور می شود.

خرابی های رایج شمع خودرو
کیفیت عملکرد شمع خودرو بصورت طیفی بوده و به شکل صفر و یک نمی باشد بدان معنا که کیفیت عملکردی آن با گذر زمان بر حسب شرایط محیطی و کارکردی کاهش می یابد. لذا بایستی گفت برای درک خرابی شمع علاوه بر عملکرد ظاهری در موتور خودرو بایستی کارکرد آن بر حسب کیلومتر را نیز جهت بررسی دقیق تر مد نظر قرار داد.

چگونگی تشخیص وضعیت شمع از روی عملکرد خودرو
استارت نخوردن و شتابگیری آهسته، روشن شدن چراغ چک موتور، فعالیت بد موتور، افزایش مصرف سوخت و همچنین لرزش موتور و صدای اضافه از نشانه های مشکلات مربوط به شمع می باشد.

چگونگی تشخیص وضعیت شمع
از روی ظاهر شمع اگر رنگ نوک آن قهوه ای روشن باشد یعنی موتور سالم است که به خوبی کار می کند در حالیکه هر رنگ دیگری نشان دهنده اشکال در احتراق و یا موتور خودرو می باشد.
1. شمع سالم
در ظاهر، نوک چینی شمع عایق سفید متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای است که نشان دهنده میزان بودن موتور، صحیح بودن دامنه حرارتی شمع، تنظیم بودن سیستم سوخت و برق موتور می باشد.
2. شمع سالم
با سر قرمز در ظاهر نوک چینی شمع به رنگ صورتی مایل به قرمز می باشد و علت آن مواد افزودنی به بنزین بدون سرب بابت بالا بردن اکتان می باشد، و شمع مشکلی ندارد.
3. شمع آغشته
به بنزین در ظاهر نوک شمع آغشته به بنزین بوده، معمولا به رنگ زغال در آمده و بوی بنزین قابل حس می باشد. تمام این موارد به دلیل تنظیم نبودن ساسات و خفگی، پاشیده شدن مخلوط سوخت و هوای غلیظ، مشکل سیستم جرقه زنی، استفاده از شمع سرد و نشت انژکتور سوخت صورت گرفته است که در نتیجه باعث ریپ زدن و بد روشن شدن موتور می شود. برای حل این مشکل کافی است مخلوط هوا و بنزین، سیستم برق و شمع ها و همچنین انژکتورها کنترل و چک شوند.
4. کوبش (دتونیشن)
در ظاهر چینی نوک شمع ترک خورده، قسمتی از آن و الکترود منفی نیز خورد یا کنده شده است که دلیل آن اکتان پایین سوخت و تایم موتور بیش از حد آوانس می باشد که صدای ناک از آن شنیده می شود. برای حل این مشکل باید سوپاگ EGR، سنسور ناک یا دتونیشن و ارزش حرارتی شمع با کاتالوگ چک شوند.
5. فرسودگی شدید الکترود
در ظاهر معمولا الکترود مرکزی کاملا یا تا حدود زیادی از بین رفته، لبه های آن گرد شده و چینی دور الکترود سوخته است که علت آن عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده می باشد که در نتیجه موجب ریپ زدن به ویژه هنگام شتاب گرفتن و بد روشن شدن موتور به علت فاصله زیاد دو الکترود می شود که کافی است برای رفع این موارد شمع ها تعویض شوند.
6. سر شمع براق (رسوبات سربی)
در ظاهر نقاطی از چینی به رنگ لعابی زرد متمایل به قهوه ای و گاهی سبز رنگ در می آید و علت آن وجود ترکیبات سربی در بنزین می باشد. رانندگی مسافت طولانی در حالت تخته گار موجب هادی گشتن الکتریکی لایه لعابی و ریپ زدن می شود. در این صورت برای حل مشکل پاک کردن شمع معیوب فایده نداشته بلکه باید با شمع با درجه حرارت خنک تر تعویض گردد.
7. شمع دودزده (زغال گرفته)
در ظاهر نوک چینی عایق، الکترودها و پوسته شمع، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده شده است که علت ان میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین (کاربراتو یا انژکتور) غلظت مخلوط هوا و بنزین، گرفتگی فیلتر هوا، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاد از حد کشیدن ساسات دستی، به کار بردن شمع سرد. برای حل این مشکل باید شمع ها با درجه حرارت گرم تر و هواکش تعویض گشته، مخلوط هوا و بنزین و همچنین ساسات کنترل شوند.
8. پیش احتراق
در ظاهر الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده، چینی سر شمع نیز صدمه دیده است گه علت آن استفاده از شمع بسیار گرم برای موتور، برق دزدی وایرهای شمع از یکدیگر، آوانس بیش از حد سیستم جرقه، مخلوط سوخت و هوای بسیار رقیق، سوپاپ EGR معیوب، پر شدن اتاق انفجار با باقیمانده های سوخت بد، وجود نقاط بسیار داغ در اتاق انفجار به دلیل سیستم خنک کاری ضعیف در سر سیلندر، بستن شمع با گشتاور نامناسب و یا خرابی واشر سر سیلندر می باشد. نتیجه ریپ زدن، افت قدرت موتور و آسیب دیدن آن است. برای حل این مشکلات توصیه می شود از شمع های با کیفیت و با دامنه حرارتی صحیح و وایرهای مناسب استفاده شود همچنین سیستم سوخت و برق موتور، سیستم خنک کاری موتور نیز تنظیم و چک شوند.
9. تجمع خاکستر
در ظاهر سر الکترود مثبت و منفی به همراه سر سرامیکی آن به وسیله لایه ضخیمی از خاکستر طلایی مایل به سفید پوشانده شده است و علت آن استفاده از بنزین سرب دار و استفاده از مکمل های سرب دار بنزین و مکمل بی کیفیت روغن است که باعث ریپ زدن، افت قدرت موتوربه دلیل عایق شدن سر ششمع با خاکستر می باشد. برای حل مشکل نصب شمع های جدید با دامنه حرارتی صحیح و استفاده از بنزین و مکمل های مرغوب پیشنهاد می شود.
10. آغشته شدن سر شمع به روغن
در ظاهر لایه ضخیمی از خاکستر ملحقات روغن و بنزین روی چینی، الکترود مرکزی و الکترود منفی، با ساختاری نرم و نیمسوز مانند قرار دارد که به دلیل نفوذ روغن به اتاقک احتراق، سوخته یا شکسته بودن رینگ های روغن پیستون و سوخته بودن گیت سوپاپ ایجاد شده است. در نتیجه گداختگی این خاکستر موجب احتراق پیش از وقت مخلوط هوا و بنزین در اتاقک احتراق شده قدرت موتور کاهش می یابد. برای حل مشکل باید شمع ها تعویض و موتور تعمیر شود.
11. آسیب مکانیکال
در ظاهر الکترود مثبت و منفی دفرمه شده و سرامیک سر شمع شکسته یا بریده شده است و علت آن ناشی از آسیب دیده گی فیزیکی حاصل از ضربه، زمین افتادن حین نصب و بد نصب کردن می باشد همچنین مناسب نبودن اندازه شمع و برخورد آن با پیستون، شکستن یا لب پر شدن پیستون یا سوپاپ از سایر دلایل می باشند که موجب ریپ زدن و از دست دادن جرقه می شوند. راه حل پیشنهادی تعویض شمع ها و در صورت نیاز تعمیر موتور می باشد.
12. شمع آغشته به سرب
در ظاهر سر سرامیکی شمع زرد مایل به قهوه ای براق می باشد و علت آن داشتن سرب در بنزین و یا استفاده از مکمل های سرب دار است که باعث بد کارکردن موتور شده و چون سر شمع عایق می شود جرقه نیز از دست می دهد. برای رفع مشکل تعویض شمع ها و استفاده از بنزین بدون سرب پیشنهاد می شود.

تعویض شمع ها
در صورت مشاهده مواردی همچون شکستگی عایق, تغییر رنگ در شمع, فاصله بین الکترودها باید سریع‌تر تعویض گردد. توصیه می شود بعد از هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد، شمع خودرو را تعویض کنید. البته بعضی سازنده ها شمع هایی با عمر کاری بالای 100هزار کیلومتر نیز ارائه داده اند.
با تشخیص هر یک از کارکردهای زیر در شمع خودرو بایستی نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
  • شمع با عملکرد قوی
  • نفوذ روغن در شمع
  • رانندگی های پر گاز
  • کارکرد طبیعی شمع
  • بد کار کردن موتور

نحوه تعویض شمع
  • پاک کردن تمام سطوح شمع
  • باز کردن شمع توسط آچار شمع
  • بررسی رزوه جایی که شمع وصل شده در صورت نیاز تست کمپرس
  • بررسی وایر شمع ها
  •  
مشخصات فنی
انتخاب برندEYQUEM-اکیوم
انتخاب خودروسمند معمولی, پژو 405 GLX(معمولی), زانتیا 1800, زانتیا 2000, ریو, مگان 1600, مگان 2000, دنا, سمند سورن ELX(موتور EF7), سمند LX(موتورEF7), سمند SE, پژو پارس ELX جدید(موتور XUM), پژو پارسELX(موتور16سوپاپ زانتیایی), پژو پارس سال (معمولی), پژو 206 SD سری V19, پژو 206 SD سری V6/V20, پژو 206 تیپ 3, پژو 206 تیپ 2, تیبا, ال90-(تندر-رنو), پراید
نظر بدهید
توجه: HTML ترجمه نمی‌شود!
بد خوب
برچسب ها: شمع