دلار غارتگر!
همانطور که در گفتمان های پیشین نیز به مقوله اثرات تغییر قیمت دلار بر بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداختیم در روزهای آغازین سال جدید (97) تغییرات قیمت ارز شرایط خاصی را رقم زد که منجر به بروز سوء تفاهماتی نزد مشتریان گرامی ما گردید لذا بر آن شدیم تا در این گفتمان کمی از این دلگیری شما همراهان عزیز بکاهیم.
قطعات و لوازم یدکی خودرو نیز مشابه سایر محصولات وارداتی در داخل کشور متاثر از تغییرات قیمت دلار است ولی آنچه همواره ما را آزار داده اینکه نبایستی این اعمال تغییر قیمت ها در لحظه رخ دهد مثلا" ساعت 10 صبح قیمت دلار بالا رفته و فروشندگان از ساعت 12 حاضر به فروش با قیمت های قبلی نیستند که هیچ توجیه منطقی برای آن وجود ندارد. اتفاق دیگری که در این بین اثرات چنین حادثه ای را دو چندان خواهد کرد اینکه مثلا" در قبال افزایش 20% قیمت ارز شاهد افزایش قیمت چندین برابری کالاها هستیم. خوب خیلی ساده می توان دریافت در چنین فضایی حقوق مشتریان تضییع خواهد شد. خوب عمق فاجعه آنگاه رخ می دهد که در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه تصمیمات مسئولین ارشد فرصتی بر کاهش قیمت ارز خواهد بود ولی ظاهرا" دیگر فروشندگان حاضر به کاهش قیمت ها با نسبت واقعی نبوده و فضای بوجود آمده را در کام مصرف کننده تلخ خواهند کرد.
آنچه همواره تاکید داشته ایم آنکه ما در مجموعه هیدیکا از این تغییرات نرخ ارز بسیار ناخرسندیم و نه تنها منفعتی نداریم چه بسا در بلند مدت با ضربه ای که به اعتماد مشتریانمان خورده متضرر خواهیم شد. تجربه ای که در این رخ داد اشاره شده تجربه کردیم اینکه به محض شروع تغییرات قیمت سیل عظیمی از مشتریان واقعی و غیرواقعی وارد فرآیند خرید از فروشگاه شده و انبارهای شرکت به گونه ای شوک آور خالی شدند و محصولات ناموجود ارمغانی بود که در سایت فروشگاه در مقابل دیدگان مشتریانمان محقق شد. با توجه به فرآیند فروش اینترنتی و عدم وجود برخی زیرساخت های اطلاعاتی کنترل چنین امری امکانپذیر نبوده و تقابلی ناخواسته بین انتظارات مشتری و آنچه ما با هدف جلب رضایتمندی مشتریان داشته ایم شده است. پس از آنکه بخش عمده ای از محصولات فروشگاه به اقتضای اتمام موجودی ناموجود شدند ناگزیر به تامین کالا از بین برخی واسطه ها و دلالان این حوزه شدیم که بنا به دلایلی که در بالا قید شد قیمت هایی نامتناسب را رقم زد. خوب پس از ورود به چنین فضایی برخی از مشتریان عزیز گلایه هایی داشتند که ما هم موافق ایشان بودیم ولی امری گریزناپذیر بود لذا در همین جا ضمن پوزش از محضر شما عزیزان تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا در آینده با برنامه ریزی دقیق از بروز چنین حوادثی جلوگیری نماییم.