مشخصات فنی پراید:

تولیدکننده : سايپا

حجم باک : ۳۷ لیتر

مصرف سوخت: 5.3 لیتر در خارج از جاده - 8.7 لیتر در شهر و 6.9 در سیکل ترکیبی

جعبه دنده : 6 دنده دستی

کلاس : سدان و هاچ بک تاکسی ۱۴۱ ۱۳۲ ۱۱۱ وانت ۱۵۱

نوع بدنه : آلیاژ آهن و

رنگ موتور : انژکتوری 1300cc

فاصله بین دو محور : ۲٬۳۴۵ میلی‌متر

طول : ۳٬۹۳۵ میلی‌متر

عرض : ۱٬۶۰۵ میلی‌متر

ارتفاع : ۱٬۴۵۵ میلی‌متر

وزن : 250 كيلوگرم

پراید همان مزدا 121 است که ابتدا در ژاپن تولید شد ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد سبب شد طی چند ماه مزدا 121 با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان قیمت دانشجویی بودند. آمریکا کشوری است که در آن بیشتر مردم از 16 سالگی رانندگی می کند و خیلی ها هم چندین ماشین دارند البته داشتن یک خودرو صفر برای یک دانشجو کمی سخت است و شاید در دهه 80 میلادی کمی رویایی بود اما فورد فستیوا در آن سال ها این رویا را به واقعیت تبدیل کرد .

فورد فستیوا در سال 1986 در آمریکا تولید می شد. ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد در آن سال این خودرو نا امن ترین خودرو آمریکا شناخته شد.

تولید این خودرودر از سال 1987 از آمریکا به کیا موتورز رسید .و تولید این خودرو در کشور کره و در کیا موتورز ادامه یافت. در حالی که تازه کیا موتور شروع به تولید خودرو کرده بود. مزدا 121 چهره جدیدی به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال 2002 ادامه یافت .

مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد اوایل دهه 70 شمسی بود که پراید به ایران آمد و ظرف مدت 20 سال کاملا داخلی شد پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال 2000 پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملا به سایپا رسید. این خودرو با وجود اینکه به ایران رسیده هنوز هم شرکت های کره ای از پرایدی که در ایران تولید میشود درآمد دارند و از این راه سالانه میلیون های دلار پول بابت خدمات مهندسی به شرکت های کره ای می رسد.

موتورهای پراید

مزدا خالق موتورهای پراید یا همان مزدا 121 است این شرکت یکی از قوی ترین شرکت های دنیا در زمینه طراحی موتور است موتور پراید هم در چندین مدل و از حجم 1.1 لیتری تا 1.8 لیتری و از بازه قدرتی 50 تا 210 اسب بخاری را شامل می شود البته مزدا 121 مشابه پراید تنها از دو نمونه 1.1 لیتری با نام b1 و 1.3 لیتری با نام b3 استفاده کرده است.

هم اکنون اکثر پراید های تولیدی در ایران از موتور b3 استفاده می کنند ولی بیشتر موتورهای نسل b که در مدل های بعدی مزدا 121 استفاده شده قابلیت نصب روی پراید ایرانی را هم دارد. برخی جوان‌های عشق سرعت ایرانی هم با موتورهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خرند این خودرو را تقویت می کنند آنها از دبی موتورهای پرحجم تر و مجهز به توربوشارژ b مزدا را می آورند و بر روی خودرو نصب می کنند تا این خودرو را به یک قاتل خیابانی تبدیل کنند. فکر کنید با پراید 200 کیلومتر سرعت بروید در این سرعت چه احساسی خواهید داشت؟

در سری موتورهای b مدل bpt و btd به ترتیب قدرتی معادل 166 تا 210 اسب بخار دارند. موتور پراید که به ایران آمد کاربراتوری بود. در کاربراتور تلفیق سوخت و هوا مکانیکی انجام می شود این روش در سال 1986 در جهان رایج بود اما با پیشرفت علم رایانه و حاد شدن مشکل انرژی دیگر زمان مصرف های بالا به پایان آمد تمام خودروها در جهان انژکتوری شدند تا به وسیله رایانه از مصرف بالای آن ها جلوگیری شود ولی پراید تولیدی در ایران سال ها مقاومت کرد تا در سال 1382 به آرامی انژکتوری شدن پراید انجام شد شرکت های مختلفی مانند شرکت زیمنس آلمان در انژکتوری شدن پراید نقش داشتنند . نشان سايپا

تا قبل از سال 1364، نشان مورد استفاده سايپا آرم رنو و سيتروئن بود. با توجه به تغيير سياستهاي توليدي شركت وايجاد تنوع در توليد و برنامه هايي كه در سال 1363 براي آينده شركت تنظيم گرديد، ضروري بود كه نشان مستقل براي شركت تهيه شود. نشان سايپا با الهام از كاشي كاري هاي سنتي برجي در دوره ايلخاني که داراي توازن هندسي مثال ­زدني در طراحي و اجراست، خلق شده است. از ويژگي­هاي نشان سايپا مي­توان به توازن ابعادي در طراحي زواياي 120 درجه و يال­هاي همسان و قابليت حجم ­پذيري آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سايپا به شکل چرخ دنده خودنمايي مي­کند که نماد اصلي صنعت و توليد است و با دقت بيشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزي با توجه به تقارن ابعادي آن در ذهن تداعي مي­شود. گستردگي و جهاني­شدن از جهت­گيري يال­ها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن يکي از يال­ها به سمت بالا نشانگر رويکرد نهايي سازمان در همسو کردن استعدادها در جهت تعالي سازماني است.از سوي ديگر جهت­گيري يال­هاي محيطي به سمت داخل، نشانگر ورودي­هاي سازمان است. اين ورودي­هاي سه­ گانه، منابع انساني، مالي و مواد اوليه هستند که منجر به سه خروجي محصول، سود و خدمات مي­شود. اين خروجي­ها در قالب يال­هاي مرکزي و جهت­گيري آنها به سمت بيرون جلوه گر است. اين نشان توسط زنده ياد استاد مرتضي مميز و با الگو برداري از گنبد سرخ از بناهاي تاريخي شهرستان مراغه گرفته شده طراحي شده است. پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا (SAIPA) آغاز شد. این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت، به عنوان خودرو مورد علاقه طبقه متوسط در ایران قرار گرفت و در جایگاه پرفروشترین خودرو در ایران قرار دارد. شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در داخلي نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید(سایپا 151) در ایران عرضه کرد. در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید: سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند. این خودرو در ورژن جدیدش یعنی x100 با تغییرات جدیدی در بدنه خود همراه بوده و ستون‌های آن کمی تقویت شده، این خودرو خودروی استانداردی نبوده اما به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا می‌باشد. البته در مدل ای ایکس آن از ایربک استفاده شده و به نظر امنیت بالاتری دارد. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت‌ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد. شاید تنها مزیت های پراید را بتوان سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی آن و کم مصرف بودن آن دانست. مزایا: مصرف سوخت پایین، شتاب نسبتآ بالا، ارزانی و فراوانی لوازم یدکی و خدمات پس از فروش، قیمت پایین - ترمزهای نسبتآ خوب به نسبت وزن، اندازه جمع و جور و کلاچ نرم. معایب: طراحی ساده و قدیمی کابین و بدنه، قدرت کم، لرزش کابین در سرعت های بالا ، گیربکس سفت، کشش کم در سربالایی ها و صندوق عقب خیلی کوچک در مدل هاچ بک و ... هستند که خیلی از معایب به دلیل قدیمی شدن خودرو می باشد.