ترمز کاسه ای به دیسکی
اخیرا" تعداد زیادی از مشتریان ما تقاضای خرید مجموعه کامل سیستم ترمز دیسکی خودرو را داشته اند که با هدف تبدیل سیستم ترمز فعلی که کاسه ای هست این کار را انجام می دهند. لذا ما برآن شدیم محصول مجموعه سیستم ترمز دیسکی را به سرفصل محصولات فروشگاه هیدیکا در بخش سیستم ترمز بیفزاییم در این ره نگاشت به بررسی ابعاد آن خواهیم پرداخت تا چنانچه مشتریان گرامی قصد ایجاد چنین تغییری را در خودروی خود داشتند آگاهانه تصمیم به خرید بگیرند. برای دیدن محصولات سیستم ترمز کامل خودرویی فروشگاه هیدیکا به بخش سیستم ترمز خودروها در زیر مجموعه دیسک و کاسه ترمز چرخ عقب مراجعه کنید و یا جهت دسترسی سریع بر روی لینک های پایین مقاله کلیک کنید
ترمزهای دیسکی در اوایل دهه ۶۰ میلادی طراحی شدند تا ترمز اتومبیلها عملکرد بهتری از خود نشان دهند.ترمزهای دیسکی قدرت توقف بهتری را در اختیار راننده خودرو قرار میدهند که آن را تبدیل به انتخاب بهتری میکند. اگر بخواهیم برخی از مهمترین مزایای ترمز دیسکی را بگوییم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش قدرت توقف یا بازدارندگی خودرو نسبت به ترمزهای کاسهای و ایجاد حس خوب ترمزگیری برای راننده؛
- تنظیم خودکار و اتومات ترمزهای دیسکی برخلاف ترمزهای کاسهای که نیازمند تنظیم هستند؛
- خنک سازی بهتر مجموعه ترمز یا مدیریت بهتر گرما نسبت به سیستم ترمز کاسهای؛
- بررسی فنی سریعتر و راحت تر ترمزهای دیسکی نسبت به کاسه ای جهت اطلاع از وضعیت ترمزها؛
- تنوع لنت های موجود در بازار برای ترمزهای دیسکی نسبه به کاسه ای ها و داشتن حق انتخاب لنت از میان چندین لنت ترمز تولیدی مطابق برند و عملکرد آن؛
البته مزایای عنوان شده برای ترمزهای دیسکی به منزله فاقد مزیت بودن ترمزهای کاسه ای نیست که برخی از این مزایای سیستم ترمز کاسه ای عبارتند از:
طراحی بسته و یکپارچه این سیستم باعث کاهش هزینه نگهداری آن میشود و اکثر قطعات نیز در یکجا قرار دارند. برای تعویض لنتها تنها لازم است با استفاده از تجهیزات مخصوص، کفشکها را باز کرده و لنتهای جدید را جایگزین قبلی کنید. همچنین برای بیرون آوردن پیستونها نیازی به کمپرسور یا مایع خاصی نیست. در حقیقت باید بگوییم که تعویض لنت ترمزهای کاسهای برخی خودروها تنها نیاز به چند دقیقه زمان دارند. تعویض لنتهای ترمزهای کاسهای هزینه کمی را در پی دارد. و همین عوامل باعث شده کماکان سیستم های ترمز کاسه ای مورد استفاده قرار گیرند. ترمزهای کاسه ای در حال حاضر برای چرخهای عقب برخی خودروها و کامیونهای ارزان قیمت استفاده میشود که باعث شده برخی مشتریان برای ارتقاء سیستم ترمزگیری خودرو از سیستم ترمز دیسکی استفاده کنند.
از آنجا که بیشتر لنت های رایج در بازار برای خودروهایی است که در خارج کشور (عمدتا" اروپا) طراحی شده اند از نوع دیسکی محسوب می گردند برندهای نظیر TEXTAR- تکستار فرانسه, GOLD-گلد کره, PHC-VALEO- پی اچ سی والئو کره ای و یا لنت های اورجینال و اصلی خودروهای پژو, ال 90 (تندر90), مگان, زانتیا از این قبیلند.
ساختار اجزاء ترمزهای دیسکی را بخواهیم خیلی اجمالی بررسی کنیم عبارتند از یک روتور فلزی بزرگ، ۲ لنت ترمز و یک گیره هیدرولیکی به نام کالیپر است. روتورهای ترمز معمولا از آهن ساخته میشوند، البته برخی از آنها با توجه به کاربردشان از جنس متفاوتی بهره میبرد، برای مثال خودروهای مسابقهای دارای ترمزهای سرامیکی و یا کامپوزیتی از کربن هستند. معمولا حفرههایی بر روی روتور درنظر گرفته میشود تا خنکسازی آن راندمان بیشتری داشته باشد. کالیپر ترمزهای دیسکی از ۸ پیستون استفاده میکنند که نیروی بازدارندگی عظیمی را فراهم میآورند.
عملکرد ترمز دیسکی بدینگونه است که فشردن پدال ترمز باعث پر شدن کالیپر توسط روغن ترمز شده سپس پیستون فلزی داخل کالیپر، باعث ایجاد فشار در پشت هر لنت شده که نزدیکی آنها به روتور را در پی دارد. این فشار ایجاد شده توسط لنتها، تولید اصطکاک کرده و باعث کاهش سرعت چرخش روتور میشود که در نهایت ایستادن خودرو را به همراه دارد.
پژو 405 | پژو پارس | سمند | پژو 206 |
1 نظر
لعنت بر پدر ومادر طراح دنا و دنا پلاس، ترمز های عقب اصلن درس بشو نیست که نیست.تورو خدا موتور گازی بخرید نه دنا چون که باید تمام هستی بذاری پاش
نظر خود را بنویسید