معرفی سیستم کلاچ خودرو
نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن
کلاچ وسیله انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر است. کلاچ در واقع وسیله قطع و وصل کردن است که در سیستمهای انتقال نیرو بکار میرود. در خودرو، کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل میکند یا به عبارت سادهتر عمل کلاچ برای تعویض دندههای گیربکس است. این عمل بهوسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام میشود، به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه فلایویل جدا میشود و نیرو به گیربکس (جعبه دنده) نمیرسد و در نتیجه چرخهای وسیله نقلیه آزاد میشود، برعکس، با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل میچسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس میشود.
قطعات کلاچ عبارتند از:
صفحه کلاچ؛
دو شاخه کلاچ؛
صفحه فلایویل؛
بلبرینگ کلاچ؛
اهرم؛
شاخکها؛
صفحهدهنده؛
دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است.
کلاچ انواع مختلفی دارد: یک صفحهای، دو صفحهای، روغنی، خشک و کلاچهای اتوماتیک
نظر خود را بنویسید