معرفی لنت ترمز
لنت ترمز چیست؟
خود لنت ترمز از یک ماده با اصطکاک بالا ساخته شده است که به صفحه ای فلزی در پشت آن متصل شده است این اتصال بسیار محکم و مقاوم است. همچنین جنس این صفحه آنقدر محکم است که در برابر انواع تنش ها نباید مشکلی پیدا کند. هنگامی که پدال ترمز خودرو خود را می فشارید پیستون های ترمز به این صفحات فلزی نیرو وارد می کنند که نیروی زیادی است لنت به سمت دیسک ترمز حرکت می کند و قسمت جلویی لنت ترمز شما که از ماده ای با اصطکاک بالا تشکیل شده است با دیسک ترمز تماس پیدا می کند و سرعت خودرو کم می شود.
لنت باید دارای ضریب اصطکاکی بالا و پایداری باشد و با تغییرات درجه حرارت و سرعت در حد وسیع مقاومت نماید.همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته کاسه ترمز را خراش ندهد و موجب خرابی آن و خسارت ناشی از حرارت نگرد.
جنس لنت
در قدیم لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به طور گشاد و شل بافته شده اند تشکیل می شد. بعدا با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته بر هم تشکیل می دهند و به صورت نوار آماده می شوند و چون انعطاف پذیرند به هر شعاعی که لازم باشد بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار گرفته می شد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته می شد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است .
نگاهی کوتاه به محتویات یک لنت ترمز می اندازیم . به صورت کلی ، تمام کمپانی ها ی خودرو سازی از یک نوع مواد مشابه در ساخت لنت های خود استفاده می کنند . لنت ها اصولا از الیاف ( Fibers ) ، پرکننده ها ( Filers) اصلاح کننده های اصطکاک ( Friction Modifires) و رزین های اتصال دهنده ( Resin Binders) ساخته شده اند نوع مواد بکار رفته و در صد استفاده از آنها در هر بخش تبدیل به اسرار شرکت ها و فاکتورهای برتری آنها نسبت به یکدیگر گشته است .
الیاف جزیی از لنت است که استقامت ( Strength ) را برای لنت بوجود می آورد . بطور مثال در لنتهای نیمه متالیک بندیکس از آهن اسفنجی ( Sponge Iron ) که توسط خود بندیکس اختراع شده به عنوان الیاف استفاده میشود . الیاف بدون آزبست و نشاءت گرفته از مواد آلی (Nao ) موادی هستند که در ساخت الیاف طبیعی و مصنوعی بکار رفته در لنت مورد مصرف قرار می گیرند.
پر کننده ها برای بالا بردن مقاومت لنت ها در برابر خوردگی و سایش به کار می روند . این مواد می توانند از دامنه وسیعی از مواد طبیعی و معدنی تهیه شده باشند . پودرهای انواع فلزات ، پودرهای اکسید اکثر فلزات و پودرهای سرامیک برای بالا بردن مقاومت سایشی انواع لنت در دماهای بالا و از دست ندادن خواص اصطکاکی لنت در دماهای بالا در ساخت انواع لنت مورد مصرف قرار می گیرند .
اصلاح کنندگان اصطکاک ، مقدار کمی و زیادی اصطکاک لنت ها را بر اساس مورد استفاده آنها تنظیم میکنند. آلومینیوم ، روی ، سولفات فلزات و گرافیت به عنوان این اصلاح کنندها بکار می روند .
رزین های اتصال دهنده مواد بسیار مهمی بوده و نقش حیاتی در ساختار لنت دارند . تمام مواد تشکیل دهنده لنت در صورت بکار بردن رزین بد در فشار و دماهای بالای ترمز گیری از هم جدا و متلاشی خواهند شد.
آنها می بایست از کیفیت خوب برای برقراری سطح تماس مناسب لنت ها بر خوردار باشند این رزین ها اغلب از پلیمرهای نفتی یا فنل ها ساخته شده اند .
نظر خود را بنویسید