انواع لنت ترمز
دسته بندی انواع لنت ترمز
در کل تولید لنت ترمز دو پروسه عمده را طی میکند: ساخت کفشک ساخت لقمه لنت
کفشک
کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد.
لنت
لقمه لنت به ۵ نوع تقسیم میشود که عبارت است از: بدون آزبست ارگانیک سرامیکی کم متالیک (فلزی) نیمه متالیک (فلزی) تمام متالیک (فلزی) زینتری
لنت های ارگانیک بدون آزبست NAO (Non Asbestos Organic)
در ساخت آنها از انواع الیاف مصنوعی شیشه ، الیاف آرامید ( الیافی که جایگزین آزبست شده و در صنایع فضایی و نظامی کاربرد فراوان داشته و دارد ، مثلا در ساخت جلیقه ضد گلوله و در بدنه شاتل های فضایی) و الیاف ارگانیک (آلی ) طبیعی استفاده میشود .
این مواد برای تقویت مواد تشکیل دهنده لنت و بصورت ارگانیک و غیر ارگانیک به ساختار الیاف لنت به عنوان مواد اصلاح کننده اضافه می گردد. مواد اصلاح گر لنت برای بالا بردن قدرت ترمز گیری و کارایی لنت به آن اضافه میگردد. این لنت ترمز ها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند چون میزان خورده شدن آنها قابل قبول است، صدای مزاحمی برای گوش ها نداشته و دیسک ترمز را نمی سایند و ضرات معلق مضر برای سلامتی در فضا پراکنده نمی کنند همچنین هنگامی که لنت ها سرد هستند خوب ترمز می گیرند.
این لنت ها به دلیل نرم بودن و گیرایی بالا از دوام کمتری نسبت به لنت های نیمه متالیک و متالیک برخوردار هستند مخصوصا وقتی که قرار باشد در دماهای بسیار بالای ترمز گیری کار کند. البته یکی از دلایل کوتاه تر شدن عمر آنها انتقال حرارت نسبتا ضعیف این نوع لنت می باشد که باعث می شود حرارت آن بالا رفته و بطور کلی بالا رفتن حرارت لنت باعث کوتاه شدن عمر آن می گردد (یکی از دلایل استفاده از دیسک های ترمز اسپرت یا خنک شونده و نیز بکار بردن ذرات فلزات در ساختار لنت مقوله انتقال حرارت می باشد ). این نوع لنت برای خودروهایی که مورد استفاده معمولی دارند و در دماهای میانی کار می کنند بدلیل قدرت گیرایی خوب ، صدای بسیار کم و گردو غبار کم روی رینگ انتخاب خوبی میباشد . ولی برای خودروهایی که در ترافیک شهری تردد زیادی دارند ، مانند تاکسی و ماشین های پلیس و ماشینهای باری سبک انتخاب مناسبی نمی باشند.
یک راه برای آنکه بدانید در خودروی شما به صورت استاندارد از لنت های ارگانیک استفاه شده است یا نه این است که لنت را با یک آهنربا چک کنید ، اگر لنت به آهنربا عکس العمل نشان نداد یعنی آنکه در این لنت از ذرات آهن خبری نیست ، این تست در بیشتر موارد جوابگو می باشد.
لنت های سرامیک Ceramic
همه ما خواهان لنت های بی سرو صدا هستیم ، از آنجایی که سیستم طراحی ترمزهای خودروهای جدید به سمت کوچک کردن مجموعه کلیپر و لنت پیش میرود (محدودیت جا ، کم کردن استفاده از مواد اولیه و کوچک شدن خودروها را میتوان از دلایل عمده این تغییر شمرد) ، مواد مورد استفاده در ساخت لنت ها می بایست کارایی بیشتری در کم کردن صدای ناشی از عمل ترمز گیری از خود نشان بدهند . به همین دلیل شرکت های لنت سازی به استفاده از الیاف و پودرهای سرامیک و مواد ارگانیک مصنوعی در لنت هایشان روی آورده اند .لنتهای سرامیکی از ترکیب مواد سرامیکی و مواد ارگانیک ساخته شده و جزء لنتهای ارگانیک بحساب می آیند ولی میتوانید در آنها ذرات مس و برنج را نیز پیدا کنید . بعضی از تولید کنندگان این نوع لنت ها، لنت هایشان را سرامیکی می نامند ، ولی مقدار سرامیک بکار رفته در ساختار این لنت ها بسیار پایین می باشد ، در نتیجه قیمت آنها پایین تر از قیمت لنت های سرامیکی واقعی می باشد. لنت های سرامیکی عمدتا از الیاف سرامیک و برخی مواد مشترک با لنت های ارگانیک ساخته شده اند. همچنین مقدار کمی فلز نیز در آن ها ممکن است به کار رفته باشد. غباری که این لنت ها تولید میکنند دارای رنگ روشنتری است و به چرخ نیز نمیچسبد. مهمترین مشکل لنت های سرامیکی قیمت بالا می باشد که استفاده از آن ها را محدود می نماید. این لنت ها بسیار کم صدا هستند چون صدایی که تولید می کنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است. اما برای حیوانات این صدا دیوانه کننده است همچنین گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاه شدن چرخ های شما نمی شود. مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند که جایگزین های ارزان تر همیشه انتخاب خوبی نیستند . در واقع تمام لنت های سرامیکی با هم برابر نیستند ، اگر سرامیک بکار رفته بیش از اندازه باشد ، صدای تولید شده در هنگام ترمز گیری با این لنت ها بیش از اندازه خواهد بود و اگر مقدار سرامیک کم باشد قدرت ترمز گیری در حد انتظار نخواهد بود .
در صورت استفاده از مواد مناسب در ساخت لنت های سرامیک ، مانند بندیکس CT3 که از سال 2003 به بازار عرضه شده و به عنوان پیشتاز استفاده از این تکنولوژی شناخته می شود ، توانسته این سه خاصیت قابل توجه را برای مصرف کنندگانش به ارمغان بیاورد. لنت های ترمز سرامیکی درخودروهای بروز دنیا نصب میگردند که بیشتر به مقصود کاهش گرد و غبار و کاهش صدا مورد استفاده قرار می گیرد . لنتهای سرامیکی برای استفاده بر روی خودروهای پر رفت و آمد داخل شهری مثل تاکسی ها و یا خودروهایی که بارهای سنگین حمل میکنند بدلیل قیمت بالا مناسب نیست .
نیمه متالیک هاSemiMetallic
متداولترین نوع لنتهای ترمز مورد استفاده در خودروهای جاده ایی لنت های نیمه متالیک میباشد . بالغ بر نیمی از خودروهای امروزی به صورت استاندارد لنت های نیمه متالیک استفاده میکنند . این لنت ها بدلیل استفاده از عناصر فلزی در ساختار آنها به این نام نامیده میشوند . بیش از نیمی از وزن انها را ذرات آهن و استیل تشکیل می دهد ، همچنین در ساختار آنها از مقادیر بالای گرافیت که با کک نفتی ممزوج شده استفاده گردیده است . این مواد به کمک ذرات فلز باعث می شود که این نوع لنت انتقال حرارت خوبی داشته باشند و حرارت را به خوبی به دیسک انتقال دهند و در نتیجه خنک تر از لنت های ارگانیک کار کنند . نتیجه این نوع طراحی قدرت گیرایی ترمز در دماهای بالا می باشد . این خنک ماندن سیستم باعث طولانی شدن عمر این نوع لنت می شود. در واقع این نوع لنت را می توان به لباس پشت کار یا بشور بپوش تشبیه کرد . این نوع لنت ها به دلیل سفتی بالاتر، بیشتر از انواع ارگانیک و کم فلز موجب ساییده شدن دیسک ترمز می شوند. بسته به درصد و نوع فلزات بکار رفته، لنت های نیمه فلزی ممکن است در هنگام ترمز گیری ایجاد صدا و سوت کنند. هرچه درصد فلز بکار رفته بیشتر باشد لنت سفت تر بوده و بیشتر ممکن است که ایجاد صدا کند. قبل از آنکه لنت های نیمه متالیک را بر روی خودرو نصب کنید باید از صاف و هموار بودن دیسک ها مطمئن گردید تا موجب ظهور پدید سوت کشیدن ترمز نگردند. همچنین باید پس از نصب چندین کیلومتر را محتاطانه برانید تا لنت ها بر روی دیسک آب بند یا کاملا" منطبق و جور گردند . از آنجاییکه بسیاری از لنت های نیمه متالیک در بازار با مشکل ترمزگیری مناسب روبرو هستند یک ابتکار به خرج داده و لایه ای از آلیاژ تیتانیوم نتیجه آن بدست آمدن قدرت ترمزگیری بسیار بهتر برای این مدل لنت های نیمه متالیک یا همانSemi Metallic نسبت به انواع لنت های مشابه شده است.
لنت های کم متال Low Metal
وجود فلز در ساختار موجب بهبود انتقال حرارت شده و عملکرد لنت در دماهای بالا را بهبود می بخشد. اما وجود فلزات در ساختار می تواند موجب ایجاد صدا در لنت گردد. درلنت های کم متال حداکثر یک سوم وزن لنت را فلزات مانند آهن و استیل تشکیل می دهند و قسمت اعظم لنت الیاف و مواد ارگانیک و غیر ارگانیک موجود در لنت های ارگانیک بدون آزبست است . در این لنت ها از روان کننده های کامپوزیت به جای گرافیت استفاده می شود و اغلب در خودروهای لوکس دنیا مورد استفاده قرار می گیرد این لنت ها قابلیت ترمزگیری خوبی دارند ولی تولید صدا و گرد لنت زیادی می کنند که معمولا بدلیل آب بندی صدایی خوب این خودروها به گوش راننده نمی رسد !
لنت های تمام فلزی Fully metallic
لنت های تمام فلزی همانگونه که از اسمشان مشخص است دارای درصد های بالای فلزات می باشند که موجب انتقال حرارت عالی در این لنت ها می گردد. این لنت ها برای کاربرد های سنگین مانند ماشین هایی که تحت فشار یا بار زیاد حرکت دارند نظیر ماشین های مسابقه، تاکسی ها و وانت بارها انتخاب مناسبی می باشند و با بالا رفتن دما عملکرد آن ها بهتر می گردد. سفتی لنت های فلزی بالا می باشد و موجب ساییده شدن سریع دیسک های ترمز می گردند، مورد دیگر در مورد این نوع لنت ها احتمال زیاد ایجاد صدا در هنگام ترمز گیری می باشد.
لنت های زینتریSintered Brake Pads
این لنت ها از ذرات استیل و الیاف کامپوزیتی استفاده می شود و بیشتر برای مقاصد جاده های سخت- Offroad ، مسابقه و هواپیما مناسب می باشد . در صورت استفاده بر روی خودرو های عادی به طرز چشمگیری قابلیت ترمزگیری را از دست می دهد و به چندین متر اضافه برای توقف نیاز پیدا می کند. این لنت ها می بایست حتما گرم شده و به دمای لازم برای بدست آمدن بهره مطلوب برسند . متاسفانه این گونه لنت ها خورنده شدید دیسک های ترمز بوده و عمر دیسک را چندین برابر کاهش می دهد .
نظر خود را بنویسید