دیسک ترمز اسپرت یا همان دیسک های سوراخ دار و شیار دار جزء قطعات سیستم ترمز خودرو مورد توجه رالی کاران و اسپرت بازان می باشد. ولی آنچه بر حسب تجربه پیداست اینکه قابلیت های دیسک های ترمز اسپرت به لحاظ تجربی اثبات شده و در عمل عملکرد و راندمان ترمز گیری را بهبود می بخشند.
آنچه در فضای ترمز گیری رخ می دهد اینکه زمانی که بدلایلی دیسک ترمز و لنت دچار دمای بالایی شوند سوختن لنت رخ داده و عملا" شما بوی سوختن لنت را در فضای اطراف خودرو می توانید استشمام کنید. خوب بالا رفتن دمای دیسک ترمز و لنت می تواند بدلایل مختلفی نظیر ترمز گیری های مکرر یا سنگین یا ترمز گیری در شیب زیاد خصوصا" در فصول گرم سال یعنی تابستان رخ می دهد.
پس از آنکه گرمای بالا ایجاد شود سطح بیرونی لنت دچار سوختگی می شود و این سوختگی بنا بر جنس لنت تا یک عمق معینی در لنت نفوذ می کند. این بخش سطحی از لنت که دچار سوختگی می شود به اصطلاح جرم مرده اطلاق می شود که راندمان آن در ترمز گیری به شدت کاهش می یابد قطعا" کاهش راندمان ترمزگیری در زمان خاص و در یک لحظه آنهم زمانی که با سرعت 120کیلومتری در حال حرکت هستید و به یکباره با توقف ناگهانی خودرو جلویی نیاز به توقف سریع دارید در آن لحظه تاریخی نقش یک لنت سالم و استاندارد مشهود می گردد. یکی از دلایلی که لنت های ترمز پس از مدتی از نصب دچار افت ترمزگیری می شوند شاید همین مردگی سطحی لنت باشد که دیسک ترمز های اسپرت بواسطه سوراخ های تعبیه شده بر روی سطح ان عمل تهویه و خنک کنندگی را راحت تر انجام می دهند.
کارکرد دیگر دیسک ترمز اسپرت یا سوراخ دار بواسطه شیارهای مخصوصی که بر سطح ان تعبیه شده می باشد تا بتواند ذرات ساییده شده لنت را از فضای بین دیسک و لنت خارج کرده و در هر مرحله از ترمزگیری شما تجربه یک ترمز زنده را داشته باشید. مدعای این مسئله زمانی مشاهده می شود که شما برای شستشوی خودرو به کارواش مراجعه دارید و به کمک فشار آب حجم زیادی از سیاهی مواد دفعی لنت را از داخل رینگ خارج می کنند.
سومین مزیت دیسک ترمز اسپرت خارج نمودن هوای بین دیسک و لنت در کسری از ثانیه می باشد و عملا" خاصیت دفعی لنت و دیسک را به صفر می رساند در حالی که در شرایط عادی این لایه هوا راندمان ترمزگیری را کاهش می دهد. اخیرا" لنت های جدید با ایجاد شیاری در میانه لنت در جهت حذف لایه هوا عمل می کنند و به لحاظ اقتصادی با کاهش هزینه لنت قیمت تمام شده را کم می کنند ولی نکته اینجاست که سطح مقطع لنت با دیسک هم کم می شود و اینجا باید پذیرفت تکنولوژی دیسک ترمز اسپرت موثرتر است.